Vodiči sa každý deň vystavujú riziku, že na ich vozidle sa niečo pokazí. S niektorými poškodenými časťami sa dá jazdiť ďalej, s inými zas nie. Existuje však niekoľko autodielov, ktoré sa kazia najčastejšie. Je tak vysoko pravdepodobné, že vaše vozidlo nebude výnimkou.
Zdroj: unsplash.com
Stierače
Všetci vieme, že vozidlá vyžadujú pravidelnú údržbu, aby zostali spôsobilé na jazdu. Zatiaľčo niektoré komponenty pravdepodobne vydržia celú životnosť auta, iné je potrebné pravidelne vymieňať. Medzi takéto autodiely patria stierače.
Stierače čelného skla sa opotrebujú rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný diel auta. Ak pravidelne parkujete vonku, slnečné UV lúče by mohli gumu poškodiť. V takom prípade sa odporúča stierače meniť raz ročne. Našťastie, náhradné lišty stieračov sú cenovo dostupné.
Vaše čelné sklo je taktiež ohrozené krátkou životnosťou. Stačí štrk na ceste či iné úlomky, ktoré vyletia z cesty a zasiahnu sklo. V takom prípade rátajte s prasklinou na skle. Čelné sklo si nechajte opraviť čo najrýchlejšie, aby sa prasklina nezväčšovala.
Brzdové doštičky a rotory
Brzdové doštičky sú najčastejšie vymieňaným komponentom brzdového systému. Zvyčajne sa opotrebujú po 50 000 až 120 000 kilometroch. Čím je vozidlo ťažšie, tým rýchlejšie sa brzdové doštičky opotrebúvajú. Na ich životnosť má vplyv aj častá jazda v zápche.
Zdroj: unsplash.com
Batéria
Väčšina batérií sa začne opotrebovať po 4 až 6 rokoch. Vybitá batéria môže sťažiť štartovanie vozidla, pričom sa vám rozsvieti aj kontrolka motora. Ak spozorujete tieto príznaky, test autobatérie môže odhaliť, či je čas na výmenu.
Zapaľovacie sviečky a žiarovky
Zapaľovacie sviečky prenášajú energiu z batérie do paliva vo valcoch motora. Nemajú však veľkú trvácnosť. Je ich potrebné vymeniť približne každých 50 000 kilometrov. Skutočná životnosť závisí od ich typu a vášho štýlu jazdy.
Existuje niekoľko náznakov, že máte opotrebované zapaľovacie sviečky. Medzi najčastejšie problémy patria:
- pomalé štartovanie,
- pomalé zrýchľovanie,
- vynechávanie zapaľovania.
Svetlá, či už brzdové, smerové, alebo zadné, vymeňte hneď, ako zistíte, že sú vyhorené. To isté platí aj pre svetlomety. Vyhorenie nastáva približne po 500 až 1 000 hodinách. Okrem toho zvážte výmenu oboch svetlometov naraz, aj keď vám vyhorelo iba jedno svetlo.
Odpruženie a palivové čerpadlo
Odpruženie majú na starosti tlmiče a vzpery, ktoré udržujú jazdu rovnomernú a pod kontrolou. Po určitom čase však začnú mäknúť. To môže spôsobiť poklesy prednej časti vozidla pri jazde cez nerovnosti. Výmena tlmičov a vzpier spôsobí, že vaša jazda sa stane opäť komfortnou.
Palivové čerpadlo je životne dôležitá súčasť palivového potrubia. Poháňa benzín z nádrže do motora. Kedy sa ho oplatí vymeniť? Najlepšie rozhodnutie je každých 100 000 kilometrov. Ak čerpadlo nefunguje tak, ako by malo, vozidlo nebude mať také zrýchlenie.
Pneumatiky a vodné čerpadlo
Väčšina pneumatík sa musí meniť každých 5 až 7 rokov. Len tak sa zachová primeraný dezén pre bezpečnú jazdu. Pneumatiky striedajte pri každej výmene oleja. Pýtate sa, ako? Tie, ktoré sú určené ako predná pravá, namontujete na ľavú stranu, a naopak. Vydržia vám tak dlhšie.
Vodné čerpadlo cirkuluje chladiacu kvapalinu z chladiča do motora a späť. Jeho výdrž je približne 6 – 8 rokoch alebo 100 000 až 150 000 kilometrov. Ak dôjde k poruche, auto sa nemusí dať naštartovať. Môže sa prehrievať alebo z neho začne vytekať chladiaca kvapalina.
Zdroj: unsplash.com
Záver
Očakávať, aká časť vášho vozidla sa vám najbližšie pokazí, je ako lotéria. Najčastejšie sú to pravé spomínané diely. Nie je to však pravidlom. Ak si nie ste istý, aká časť vášho vozidla nie je v poriadku, vyhľadajte autoservis.